We would like to invite everyone who is interested to the East Asian Studies Lunch Forum during the winter semester of 2025/26.
The Lunch Forum will be held in hybrid form on Wednesdays from 12 to 1 pm (sharp). The lectures will take place on the campus of the Ruhr-University in building MB room 3/126 and will also be broadcast via Zoom. To receive a notification with the Zoom access link, please send a short email with the subject 'Anmeldung zum Mittagsforum', the text 'Teilnahme' and your name to ostasienwissenschaftliches-mittagsforum@ruhr-uni-bochum.de. As usual, food and drinks are allowed due to the lunch time.
Zoom-Meeting beitreten
https://ruhr-uni-bochum.zoom-x.de/j/62949231700?pwd=fbbbCXSSbXWvheayIfHm7y1Ag9p3yo.1
19. November
Martin MINARIK (Sport- und Gesundheitssoziologie, Göttingen): Taekkyon: Zwischen Kampfkunst (전통무예) und Volksspiel (민속놀이)
Abstract
Obwohl Taekkyon (택견, seltener 태껸) bereits seit 1983 als immaterielles Kulturerbe Südkoreas (국가무형문화재 Nr. 76) und seit 2011 als immaterielles Kulturerbe der UNESCO anerkannt ist, hat es in der koreanistischen Forschung außerhalb Koreas bislang nur geringe Aufmerksamkeit erfahren.Der Beitrag hat zum Ziel, Taekkyon als bisher weitgehend kaum beachtetes Phänomen in den kulturwissenschaftlich orientierten Diskurs der Koreaforschung einzuführen.Als Ausgangspunkt dient eine Skizze des kulturhistorischen Diskurses um Taekkyon, der die Praxis vor der japanischen Besatzungszeit sowie die „Wiederentdeckung“, Systematisierung und Institutionalisierung des Taekkyon nach dem Koreakrieg nachzeichnet. Darüber hinaus wird die gegenwärtige Ausdifferenzierung in verschiedene, teils konkurrierende Verbandsstrukturen beleuchtet.Im Zentrum steht dabei die Analyse der ambivalenten Verortung von Taekkyon zwischen den Diskursfeldern Kampfkunst (전통무예) und Volksspiel (민속놀이), innerhalb derer sich Fragen nach Funktion, Repräsentation und kulturpolitischer Bedeutung überlagern.Abschließend werden bestehende Forschungsdesiderate benannt und eine aktuelle Projektskizze vorgestellt, die mögliche Anschlussstellen zu gegenwärtigen kulturwissenschaftlichen und koreanistischen Forschungsdebatten über nationale Identität und Soft Power aufzeigt.
26. November
Sophie TAKAHASHI (Japanologie, Bochum): "Wenn die Erde rund wird und Seehundsfelle den Blitz abwehren: Eine linguistische und digital-stilometrische Studie zur Übersetzung von Wissenschaft und Religion im frühneuzeitlichen Japan"
Abstract
Unter den wenigen erhaltenen Quellen nehmen die wiederentdeckten Jesuitischen Compendi-a-Manuskripte eine besondere Stellung ein, da sie ein außergewöhnlich umfangreiches Zeugnis religiös-naturkundlicher Übersetzungspraktiken im Japan des 16.–17. Jahrhunderts darstellen. Um die göttliche Ordnung der Welt zu erklären, brachten die Jesuiten astronomische Instru-mente und naturwissenschaftliche Lehren nach Japan, wie den Nachweis der Kugelgestalt der Erde, die Vermessung der Planeten in einer rotierenden kosmischen Maschinerie, die Berech-nung der Mond- und Sonnenfinsternis oder die Deutung meteorologischer Phänomene. Ihre Übersetzungen zeigen jedoch keine einheitliche Praxis im Umgang mit religiöser und techni-scher Terminologie, die teils ins Japanische übersetzt, teils entlehnt, und teils unübersetzt blieb. Die umfassende digitale Transkription der Compendia-Manuskripte ermöglicht nun lin-guistische Übersetzerprofile zu erstellen. Durch Vergleichsanalysen dieser Profile mit zeitgenös-sischen Texten bekannter Übersetzer sollen die bislang anonymen Übersetzer identifiziert und die komplexen Textgenese der Compendia neu kontextualisiert werden.
3. Dezember
Tobias TEN BRINK (Chinese Economy and Society, Bremen): Learning Empire. Conceptualizing Chinese International Practices
Abstract
In this talk, Tobias ten Brink analyzes how Chinese actors have adapted their international practices since the 2010s. China is conceptualized as a learning empire that is striving for greater autonomy vis-à-vis incumbent powers or external critical infrastructure and knowledge, thereby also facilitating, in turn, dependence of other states, businesses and actors on its economy, especially in Asia and parts of the so-called Global South. Furthermore, a typology of imperial practices is proposed that is more generally useful for understanding great power behavior in the contemporary era.
17. Dezember (online only)
Charlotte Ye XU (School of Liberal Arts, Nanjing): Ch’oe Sejin’s 崔世珍 chronicle, works, and knowledge world (崔世珍的生平、著述和學問世界, 최세진의 생애, 저술과 학문 세계)
Abstract
Ch’oe Sejin (崔世珍, 최세진, 1468-1542) was well-versed in Chinese characters, Ming Mandarin, and official document writing (Imun吏文, 이문). Having travelled to Ming China for study missions and diplomatic assignments, Ch’oe acquired profound familiarity with the names of objects and regulations of both the Ming China and Joseon Korea. With an extensive body of scholarly works, he made outstanding contributions to the pedagogy of Chinese characters, Mandarin, official documentary language (Iŏ 吏語, 이어), and the Korean language throughout the approximately four centuries of the Joseon period (1392-1910). To date, numerous studies have examined Ch‘oe from various perspectives, with notable works by scholars from Korea, China, and Japan. However, further investigation into Ch’oe's life, scholarly works, and knowledge world still warrant comprehensive re-examination. Specifically, three key biographical questions remain unresolved: Should Ch’oe be identified primarily as an humble interpreter or a member of the yangban (兩班, 양반) aristocracy? What positions did he hold during his career? How many times did he travel to Ming China? Concerning his scholarly works, further clarification may be achieved by classifying them according to four vectors: texts he translated, works he compiled, works he authored, and books acquired in Ming China and subsequently presented to King Chungjong (中宗,중종). As for his knowledge world, systematic analysis of the sources cited across his authored works provides a direct and reliable means of reconstructing his scholarly orientation and knowledge formation. Through this integrated approach, this study seeks not only to deepen our understanding of Ch’oe’s scholarly legacy and his contributions to Sino-Korean linguistic scholarship, but also to furnish a solid foundation for future international research on his intellectual world.n this talk, Tobias ten Brink analyzes how Chinese actors have adapted their international practices since the 2010s. China is conceptualized as a learning empire that is striving for greater autonomy vis-à-vis incumbent powers or external critical infrastructure and knowledge, thereby also facilitating, in turn, dependence of other states, businesses and actors on its economy, especially in Asia and parts of the so-called Global South. Furthermore, a typology of imperial practices is proposed that is more generally useful for understanding great power behavior in the contemporary era.
07. Januar
Stefan SCHMALZ (Soziologie, Jena): Das Ende der westlichen Hegemonie? Der Aufstieg der chinesischen Elektroauto- und Batterieindustrie und der neue grüne Protektionismus
14. Januar
Zhiyi YANG (Sinologie, Frankfurt): The Politics and Emotions of Remembering Wang Jingwei, China's Wartime Collaborator
21. Januar
Carsten KRAUSE (Numata Zentrum für Buddhismuskunde, Hamburg): Buddhistische Identitätssuche zwischen Autonomie und Anpassung im gegenwärtigen China